Psychologisch adviseur Erdinç Güllü biedt deskundige informatie over emotionele ontwikkeling bij kinderen naar leeftijd.

Zeynep Hanım was die dag erg hectisch. Hij had veel voorbereidingen getroffen. Hun vrienden zouden komen zitten, thee drinken en samen kletsen. Alles ging goed, totdat Meltem Hanım met haar 3-jarige zoon Murat kwam. In feite wilde Zeynep Hanım echt dat Murat zou komen omdat haar eigen zoon Bora, die even oud was, enig kind was. Hij geloofde dat dergelijke verenigingen goed zouden zijn voor zijn socialisatie. Zodra Murat en Bora begonnen te spelen, ontstonden er wat meningsverschillen. Bora gaf zijn speelgoed niet aan zijn vriend. In feite, waar Murat zijn hand ook naar uitstak, Bora huilde onmiddellijk en maakte er een puinhoop van. Aan de andere kant was Zeynep Hanım die dag erg beschaamd: "Hoe slecht ik Bora heb opgevoed, ze deelt niets!" jammerde hij, boos op zichzelf, denkend dat hij een schande was.

De zaak was echter niet zoals Zeynep Hanım dacht. De leeftijdsperiode van Bora en Murat, namelijk 3 jaar, is een periode waarin kinderen hun bezittingen met niemand delen. Een kind van drie vragen om speelgoed te delen, is hetzelfde als een kind van drie maanden vragen om te lopen. Met andere woorden, als Zeynep Hanım had geweten dat Bora's weigering om haar speelgoed te geven natuurlijk en tijdelijk was vanwege haar leeftijd, zou ze meer begrip hebben gehad en zou ze zichzelf niet zo van streek hebben gemaakt.

Als ouders zouden we dus informatie moeten hebben over de emotionele en sociale leeftijdskenmerken van onze kinderen terwijl we ze opvoeden. In dit artikel geven we wat informatie over de sociale en emotionele leeftijdskenmerken van kinderen.

0 – 1 LEEFTIJD SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELINGSKENMERKEN

  • Het socialisatieproces begint bij de geboorte.
  • De pasgeboren baby reageert op prikkels met primitieve reflexen.
  • Vanaf de 3e maand begint hij te ontdekken dat de mensen om hem heen andere wezens zijn dan hijzelf.
  • Vanaf de 3e maand lacht hij als er tegen hem wordt gesproken.
  • In de 5e – 10e maand begint de toewijding aan de persoon die constant voor hem zorgt.
  • Het is erg belangrijk om voor de baby te zorgen in termen van het creëren van een basisgevoel van vertrouwen in de leeftijd van 0-12 jaar. (Het is met name erg belangrijk voor elk kind om het basisgevoel van vertrouwen op het beste niveau te krijgen. Dit zal het onderwerp zijn van een ander artikel vanwege het belang ervan.)

SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING NA 1 – 2 JAAR

  • Het is meer bezig met zijn omgeving.
  • Imiteert het gedrag van gezinsleden door ze te observeren. (Vanaf deze periode moet je meer op je gedrag letten omdat de staande camera je duidelijker begint op te nemen.)
  • Hij speelt alleen. (Natuurlijk moet je niet verwachten dat hij samen speelt als je een ander kind naast hem zet.)
  • Ze is nog steeds emotioneel afhankelijk van haar moeder.
  • Het enkele woord dat het produceert, heeft soms de betekenis van een zin. (Als hij 'water' zegt, weet je dat hij 'water brengen' bedoelt.)
  • Op de leeftijd van 1,5 - 2 jaar produceren zinnen van twee woorden per maand zinnen van twee woorden.
  • Begrijpt en volgt eenvoudige instructies op. (Dat wil zeggen, het is de leeftijd om werk gedaan te krijgen en verantwoordelijkheid te geven, aangezien hij instructies zoals 'breng mijn pantoffels' zal begrijpen.)
  • Imitatiegedrag begint zich te ontwikkelen. (Zegt en doet dingen die soms jargon worden genoemd en die hij van zijn ouders ziet en die voor hem interessant zijn – blijf er niet bij stilstaan, gebruik de negeermethode – )

2 – 3 LEEFTIJDEN SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING

  • Hij is onafhankelijker en probeert zijn autonomie te bewijzen!
  • Het is koppig vanwege de functie die we hierboven noemden. (jouw koppigheid weet dat het tijdelijk is, dus wees toleranter!)
  • Hij is egocentrisch. (Om deze reden denkt hij dat zijn speelgoed en alles in de wereld van hem is. Daarom wil hij niets delen!)
  • Hij kiest een van de twee opties. (Het is een functie die u kunt gebruiken wanneer u zijn koppige gedrag probeert te overwinnen. Als hij bijvoorbeeld geen dikke kleding wil dragen als u bij koud weer naar buiten gaat, als u hem twee geschikte kleding laat zien en vraagt ​​"welke zou je er een willen dragen?”, zul je er waarschijnlijk een kiezen en gemakkelijker over een hardnekkige crisis heen komen.)

3 – 4 LEEFTIJDEN SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING

  • Hun gedrag is evenwichtiger en positiever.
  • Hij speelt spelletjes met zijn leeftijdsgenoten. (Dus hij leert ook delen.)
  • Vertelt simpele verhalen.
  • Hij stelt voortdurend vragen. (jouw kind Veel vragen stellen is zeer gunstig voor zijn mentale en emotionele ontwikkeling. U moet proberen bevredigende antwoorden te geven op de vragen van uw kind, en u moet geduld hebben, wetende dat vervelende vragen leeftijdsgebonden zijn.)

4 – 5 LEEFTIJDEN SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING

  • Hij is succesvol in het communiceren met leeftijdsgenoten en volwassenen. (Het betekent dus dat het tijd is voor school.)
  • Begrijpt en past de regels toe.
  • Hij neemt graag verantwoordelijkheid. (Tijd om uw kind te leren werken en verantwoordelijkheid te dragen!)
  • Heeft minder ondersteuning van volwassenen nodig, is zelfstandiger.
  • Emotioneel is evenwichtiger.
  • Het is nauw geïnteresseerd in de oorzaken en gevolgen van gebeurtenissen. (Hierdoor stelt hij steeds meer vragen. Dus nog wat geduld en begrip!)

5 – 6 LEEFTIJDEN SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING

  • Geeft de voorkeur aan groepsspellen. (Dit is de periode waarin hij vrienden zoekt en geniet van omgevingen met veel kinderen.)
  • Empathie begint zich te ontwikkelen.
  • Het gevoel voor humor begint zich te ontwikkelen.
  • Hij mengt zich in het gesprek.
  • Het vertelt het verhaal. (Dergelijke eigenschappen kunnen ertoe leiden dat hij bijnamen gebruikt of slanguitdrukkingen gebruikt die voor hem anders klinken.)
Delen

Vergelijkbare berichten

Schrijf een antwoord

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.